Комунальний заклад «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Оберіг» Запорізької обласної ради
(0612)862585 oberig9@ukr.net

Виховні заходи

Виховна діяльність проводиться за основними напрямками:

— ціннісне ставлення до себе;

— ціннісне ставлення до сім`ї, родини, людей;

— ціннісне ставлення до праці;

— ціннісне ставлення до природи;

— ціннісне ставлення до культури і мистецтва;

— ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.

Виховна робота закладу поєднує всі напрямки виховання, які взаємопов’язані, органічно доповнюють один одного, сприяють створенню комфортного виховного середовища. Основні напрями роботи враховувались як при проведенні загальношкільних заходів, так і при проведенні індивідуальної роботи з учнями.

Аналіз
за 2019 — 2020 навчальний рік

Проведення Тижня виховної роботи

У період з 24 по 28 лютого були проведені відкриті виховні заходи з метою всебічного розвитку вихованців закладу. Кожен із педагогів поділився найкращими напрацюваннями із власного досвіду. Було проведено 15 різних за формою роботи заходів із використанням інноваційних технологій.

Вихователь Томіленко О.Б. провела з дітьми 3-4 класів гру-квест «Стежками рідної землі», в процесі якої, в незвичний спосіб, сприяла формуванню у дітей пізнавального інтересу до вивчення рідної землі, її історії, звичаїв, виховувала почуття патріотизму та любові до рідного краю, почуття взаємодопомоги.

Дмитренко О.Г., приймаючи участь в Тижні виховної роботи, провела з дітьми 4-Б класу майстер-клас «Нетрадиційні техніки малювання», з метою розвитку творчих здібностей вихованців засобами образотворчого мистецтва з використанням нетрадиційних технік. На майстер-класі учні використовували незвичні речі для малювання: пальчики, долоньки, ватні палички, листя, фрукти, нитки, виделку, губку, пластикову пляшку, свічку, клей, манку та інше; застосовували прийоми штампування, набризку, тичка, відбитку, нотографії. Сприятливий мікроклімат у класі, творча атмосфера, урахування психологічних особливостей кожного учня, створення умов для саморозвитку, допомогли вихователю досягти поставленої виховної мети заходу, а дітям – створити цікаві творчі роботи.

Ще один майстер-клас «Чарівна усмішка» провели Малюта Г.Я. разом з Шведовою О.В. Захід був направлений на розширення знань дітей про предмети гігієни, їх призначення, особливості користування ними; прищеплення культурно- гігієнічних навичок та формування у дітей бережливого ставлення до власного здоров’я. Особливість цього заходу полягала в тому, що він проводився у співпраці 3-Б класу з молодшими школярами (підшефним 1-А класом). Старші учні ділилися досвідом, навчали дітей 1-А класу користуватися засобами особистої гігієни.

Весело та емоційно пройшла спортивно-розважальна гра «Веселі змагання», яку підготували та провели вихователі Яременко Т.Г. та Кроль Г.Я. для дітей 5-7 класів. Під час проведення естафет враховувались індивідуальні фізичні можливості учасників. Діти проявляли пізнавальну і фізичну активність, демонстрували наявні знання і вміння з фізичної культури. Змагання сприяли вихованню у дітей потреби займатися фізичною культурою і спортом, а також формуванню учнівського колективу та дружніх взаємовідносин між дітьми.

Напередодні жіночого свята 8 Березня учні молодших класів мали можливість відчути себе членами «великої шкільної родини», беручи участь у конкурсно-ігровій програмі «Ми — помічники матусь», яку провели вихователі Годжик А.В. та Горгуновою Н.М. Діти демонстрували вміння працювати в команді та вболівали один за одного. Під час свята вихователями була створена позитивна атмосфера, яка сприяла невимушеному заохоченню дітей до господарської діяльності в родині.

Вихователь Ломакіна О.Ф. 27 лютого провела для дітей 5-10 класів загальношкільний виховний захід «Сторінками Червоної книги», на якому учні поглибили свої знання про Червону книгу України, збагатили скарбничку знань про охорону рідного краю та разом сформулювали заповіді з охорони і збереження природи.

Для 5-10 класів вихователь Кутчик В.В. підготувала кросворд «Якщо з машиною на ти».

Активно та емоційно пройшли в нашому закладі «Веселі перерви», які були організовані вихователями Круц А.В., Шеховцовою Ю.Ю., Місюрою Н.П. для учнів 2 класів та вихователями Юрченко Н.В., Кузьменко І.В., Кравченко А.М., Міняйло О.О., Тарасовою Т.М., Ротко О.М. – для учнів з розладами аутистичного спектру 1-Б, 1-В та 2-В класів.

Богомоловою С.А. було організовано оформлення інформаційного стенду «Що? Де? Коли?» для 5-10 класів.

Вихователь Сич С.І. підготувала підбірку рухливих ігор у вигляді стіннівки, яка містила цікаву та корисну для дітей інформацію.

За участі учнів 1-4 класів Ахрамєшиною М.В. була організована виставка малюнків «Моя улюблена школа».

Усі вихователі, окрім Моісєвіч К.І. та Владімирової Л.Ф., прийняли участь у проведені Тижня виховної роботи.

 

 Проведення екскурсій

З метою культурного розвитку, емоційного збагачення та соціалізації здобувачів освіти протягом року для учнів було проведено 12 екскурсій:

обласний центр туризму, краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді, 7-А та 5-Б класи, відповідальні Сич С.І., Мілюхіна М.О., Ходак А.Д., Кроль Г.І.;

районна бібліотека, 5-Б, 7-А, 7-Б класи, відповідальні Кроль Г.І., Сич С.І., Яременко Т.Г., Ходак А.Д.;

«Виставка черепах» у ПК «Дніпроспецсталь», 4-Б клас, відповідальні Томіленко О.Б., Дмитренко О.Г.;

музей техніки ім. Богуслаєва, 8-А клас, відповідальні Олійник С.М., Кутчик В.В.;

ПК «Металургів» до Дня Святого Миколая, 1-7 класи, відповідальні класні керівники;

Запорізьке музичне училище ім. П.І. Майбороди, 7-А клас, відповідальні Сич С.І., Ходак А.Д.;

відкриття обласної новорічної ялинки, 8-А, 9-А, 10-А класи, відповідальні Олійник С.М., Юрченко Н.В., Кутчик В.В., Бахтеєва В.Р.;

святковий концерт творчих колективів «Моя новорічна мрія», 5-А, 5-Б, 6-А класи, відповідальні Мілюхіна М.О., Піддубна С.А., Янко О.В., Олійник Л.В.;

виставка «Світ амфібій» у ПК «Дніпроспецсталь», 4-А клас, відповідальні Журавльова О.Л., Владімірова Л.Ф.

З метою реалізації практичної частини навчальної програми з предмету «Літературне читання» організована екскурсія на о. Хортиця, 3-Б та 4-А класи, відповідальні Вавілова О.В., Журавльова О.Л., Малюта Г.Я.;

З метою профорієнтаційної роботи зі здобувачами освіти та допомоги їм у виборі місця подальшого навчання організована екскурсія до ДНЗ «Запорізький політехнічний центр професійно-технічної освіти», 9-Б клас, відповідальні Поліщук Є.С., Ахрамєшина М.В.;

З метою участі у конкурсі ораторського мистецтва «Заговори, щоб я тебе побачив» організована поїздка з ученицею 8-Б класу Джанполадовою Л.А., відповідальна Ахрамєшина М.В.

Найактивнішими учасниками екскурсій стали 7-А та 5-Б класи.

 

Досягнення здобувачів освіти

З метою розвитку здібностей вихованців у закладі працювали такі гуртки: вокальні «Барвінок» та «Музичні краплинки» (керівник гуртків Тиховська Н.М.), хореографічний «Струмочок» (керівник гуртка Ємельяненко І.В.), образотворче мистецтво «Чарівний пензлик» (керівник гуртка Акімочкіна К.О.), ляльковий «Країна казок» (керівник гуртка Овдієнко О.В.), спортивний «Веселий м’ячик» (керівник гуртка Удовицька Я.Ю.), трудового навчання «Чарівні рученята» (керівник гуртка Семененко Т.В.).

Завдяки взаємодії керівників гуртків, педагога-організатора, вчителів-предметників, класних керівників, вихователів, вчителів трудового навчання, вчителів фізичної культури, соціального педагога, психолога наші вихованці мають такі досягнення:

Здобувачі освіти 7-Б класу, під керівництвом Акімочніної К.О., прийняли участь у обласному етапі конкурсу дитячої та юнацької творчості «Збережемо Україну разом» та отримали 2 та 3 місця. Учениця 8-Б класу Джанполадова Любов прийняла учать у Міжрегіональному фестивалі ораторського мистецтва «Заговори, щоб я тебе побачив», здобула 3 місце (керівник: Поліщук Є.С.) Отримали почесну грамоту за участь у Всеукраїнській акції «Грак – птах» здобувачі освіти 7-Б класу під керівництвом Тимошенко Н.Я.

Діти закладу здобули перемогу в обласному конкурсі-виставці «Народна іграшка», отримавши 1, 2 та 3 місця.

Творчий колектив «Веселка» здобув перемогу у відбірковому регіональному етапі Всеукраїнського фестивалю творчості осіб з особливими потребами «Барви життя» (керівник Малюта Г.Я.)

В обласній виставці-конкурсу «Берегиня роду українського» здобувачі освіти посіли 2 та 3 місця.

Під керівництвом Ахрамєшиної М. В., здобувачі освіти прийняли участь у Всеукраїнському конкурсі творчих робіт школярів «Літературний Всесвіт», Всеукраїнському конкурсі шкільних малюнків «Мої права» та в Обласних благодійних акціях: «З любов’ю до матусі», «Дякуємо Вам, ветерани!», «Чарівники», «Малюємо місто майбутнього».

Подали заявки на конкурси, але відмінили через карантин: «Викрутаси», «Україна – це ми».

 

Діагностика рівня вихованості здобувачів освіти

Для визначення рівня вихованості здобувачів освіти у 2019/2020 навчальному році була проведена діагностика рівня вихованості з фіксуванням результатів в журнал.

Були поставлені такі завдання діагностики вихованості:

визначення особливостей процесу вихованості здобувачів освіти;

виявлення рівня ефективності методів корекційно-розвиткової та виховної роботи в школі;

дослідження вихованості здобувачів освіти.

Для проведення дослідження було обрано наступний інструментарій, який включає:

метод спостереження, за допомогою якого можна побачити ці прояви в цілому, багаторазово, у різних умовах і взаємозв’язках;

експериментальні ситуації (перевірні, виховуючи, контролюючі, закріплюючі), які дозволяють побачити прояви особистості, одержати необхідну інформацію;

метод комплексних оцінок;

метод самооцінки. Усвідомлення вихованцем зв’язків між власними вчинками і якостями особистості;

прямі питання, відкриті або закриті питання.

Умови проведеної діагностичної роботи:

діагностику виховання проводять педагоги школи на основі вищезазначеного інструментарію;

педагоги, які проводять діагностику вихованості повинні бути ознайомлені з критеріями оцінювання дітей;

після діагностування учнів результати фіксуються у «Журнал діагностики вихованості здобувачів освіти» за певними критеріями та проводиться аналіз;

після завершення дослідження складається комплексний аналіз вихованості здобувачів освіти у школі.

Термін діагностики вихованості: діагностування здобувачів освіти проводилися у два етапи:

І етап — на початку навчального року з 02 вересня 2019 по 25 жовтня 2019;

ІІ етап — наприкінці навчального року з 30 березня 2020 по 29 травня 2020.

Оцінювання рівня вихованості:

високий рівень (3 бали)

середній рівень (2 бали)

низький рівень (1 бал)

Критерії оцінювання для дітей з розладами аутистичного спектру:

ступінь обмеження життєдіяльності;

навички самообслуговування;

ціннісне ставлення до навчання;

ціннісне ставлення до оточуючих;

ціннісне ставлення до праці;

ціннісне ставлення до природи;

ціннісне ставлення до культури і мистецтва;

здатність контролювати свою поведінку.

Критерії оцінювання для дітей з інтелектуальними порушеннями та з затримкою психічного розвитку:

ціннісне ставлення до себе;

ціннісне ставлення до сім`ї, родини, людей;

ціннісне ставлення до праці;

ціннісне ставлення до природи;

ціннісне ставлення до культури і мистецтва;

ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави;

правопорушення;

В результаті проведеної діагностики рівня вихованості здобувачів освіти 1-10 класів отримали наступні результати:

Найвищі показники рівня вихованості здобувачів освіти у 5б, 7а, 8а, 10а класах. Найнижчі показники рівня вихованості здобувачів освіти у 1б, 1в, 2в, 3а класах

За результатами І етапу діагностування загальний рівень вихованості по школі склав 59%, а результати ІІ етапу 62%. Тобто, загальний рівень вихованості знаходиться на середньому рівні. Таким чином виховна робота сприяла створенню успішного процесу виховання здобувачів освіти.

 

Аналіз проведеної роботи із запобігання правопорушенням серед здобувачів освіти

З  метою  попередження  і  подолання  негативної  девіантної  поведінки  дітей,  правопорушень  і  злочинів  серед  здобувачів освіти  в школі-інтернаті проводиться  відповідна системна  робота.

У 2019-2020 навчальному році Рада профілактики правопору­шень серед здобувачів освіти продовжила свою роботу відповідно до затвердженого плану.

До роботи з цією категорією вихованців були залучені класні керівники, вихователі, соціальний педагог, психолог, батьки, адміністрація. Було складено та затверджено список здобувачів освіти, схильних до правопорушень. На шкільному обліку на початку року перебувало 10 вихованців, а на кінець 2019-2020 н. р. – 9 вихованців. Відсоток правопорушників дещо збільшився у порівнянні з минулим 2018-2019 н. р., але зменшився у порівнянні з  2016-2017 навчальним роком.  Данні представлені в таблиці.

№ з/п Навчальний рік Кількість правопорушників Відсоток правопорушників (від загальної кількості учнів)
1 2016-2017 14 6,2%
2 2017-2018 9 4,4%
3 2018-2019 8 3,6%
4 2019-2020 9 4,3%

На кожного здобувача освіти, схильного до правопорушень продовжено ведення щоденників спостереження за діяльністю та поведінкою. Кожної п’ятниці вихователі ознайомлювали  батьків з щоденниками та записами про поведінку дітей, які перебувають на внутришкільному обліку. До плану виховної роботи були включені  бесіди  із здобувачами освіти про небезпечні угрупування, шкідливий вплив алкоголю, куріння, наркотиків на організм підлітків, про відповідальність за скоєння злочинів, про булінг та кібербулінг, про насильство та протиправні вчинки.  Активно проводилися  відео лекторії та тренінгові заняття щодо попередження наркоманії та насилля серед дітей, протидії булінгу, негативних звичок, збереження власного життя та здоров’я.

В закладі проводилась відповідна профілактична робота:

контроль за відвідуванням дітьми навчального закладу;

проведення бесід на правову тематику;

охоплення здобувачів освіти заняттями в шкільних гуртках;

залучення вихованців до постійних або тимчасових доручень;

індивідуальна робота з дітьми, які перебувають на внутрішношкільному обліку.

Посилювався контроль за відвідуванням дітьми школи: класні керівники своєчасно інформували адміністрацію школи про випадки пропусків уроків здобувачами освіти без поважної причини.

Особливу увагу приділено профілактиці булінгу і кібербулінгу серед здобувачів освіти. З цією метою проведено відео лекторій, урок-квест «Тест білборда та кохання – в Інтернеті», «STOP булінг», «Кібербулінг – сучасна загроза», «В полоні інтернету», а також було організовано перегляд освітнього серіалу «Про кібербулінг для підлітків». Протягом року організовувався перегляд вихованцями відеофільмів з метою пропаганди здорового способу життя та запобігання протиправної поведінки.

Проводилася спільна робота з батьками та дітьми щодо поведінки здобувачів освіти у школі-інтернаті, відношення до однолітків та вчителів.

Систематично проводилися профілактичні бесіди з дітьми на правову тематику. Для профілактичної роботи запрошувалися працівники ювенальної превенції, шкільний лікар. Зустріч учнів з представниками ювенальної превенції дає змогу здобувачам освіти більш детально ознайомитися з правовими нормами, почути про реальні правопорушення та дізнатися про різні види покарань. Безпосереднє спілкування здобувачів освіти з медичними працівниками дає достовірну інформацію про певні захворювання, які є небезпечними та несуть загрозу життю та здоров’ю, шляхи їх передачі та способи профілактики.

 

 

Робота з батьками

Протягом навчального року систематично проводилася робота з батьками. Основними напрямками цієї роботи були:

вивчення сімей здобувачів освіти;

педагогічна просвіта батьків;

забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу та закладу;

індивідуальна робота з батьками;

інформування батьків про хід і результати навчання й виховання та розвиток дітей.

Були проведені загальношкільні батьківські збори на тему «#stopbulling» (жовтень). Систематично проводилися класні батьківські збори. Велика увага у виховній роботі приділялась питанню запобігання насильства в сім’ї. З батьками проведено бесіди про недопустимість здійснення насильства в сім’ї. З учнями постійно працює психолог з метою виявлення дітей, які підлягають будь-яким видам насильства з боку дорослих.

Щоп’ятниці  для батьків проводили консультації психолог, соціальний педагог та педагоги закладу.

Основними труднощами в роботі з батьками наших вихованців була їх пасивність, байдужість до своїх обов’язків, асоціальна поведінка окремих батьків. Необхідно більш активно залучати батьків до позакласної роботи закладу.

 

 

Соціальний захист здобувачів освіти

Значна увага приділялася соціальному та правовому захисту здобувачів освіти. На початку навчального року було проведено аналіз учнівського контингенту, складено банк даних дітей пільгових категорій, соціальні паспорти класів та закладу. Класні керівники та вихователі відвідували цих дітей вдома, обстежували їх житлові умови, цікавилися їхніми проблемами. За результатами відвідування складалися відповідні акти обстеження умов проживання дітей.

Постійно проводилася робота з опікунами щодо захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: своєчасне оформлення пенсії по втраті годувальника, оформлення державної соціальної допомоги, отримання аліментів від батьків, позбавлених батьківських прав. Всі здобувачі освіти із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечені єдиними квитками. З метою успішної адаптації до учнівського та педагогічного колективу з дітьми соціально незахищених категорій постійно працюють психолог та соціальний педагог. Керівники гуртків та спортивних секцій, бібліотекар максимально залучали цих дітей до активної діяльності.

Протягом навчального року дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, було забезпечено одягом: шкільною формою та спортивними костюмами.

Станом на кінець навчального року в закладі перебувало 79 дітей з інвалідністю. Розроблено заходи з виконання Програми комплексної реабілітації дітей з особливими потребами та дітей з інвалідністю, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку. У кожної дитини з інвалідністю була індивідуальна програма реабілітації, відповідно до якої здійснювалася корекційна робота. Адміністрація закладу здійснювала постійний контроль за виконанням карт індивідуальної програми реабілітації.

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, діти з інвалідністю постійно залучалися до проведення класних та загальношкільних виховних заходів, також вони були залучені до гурткової роботи та екскурсій.

 

 

Безпека життєдіяльності, охорона здоров’я життя учасників освітнього процесу

Одним із найважливіших напрямів діяльності педагогічного колективу було збереження та зміцнення здоров’я здобувачів освіти, формування навичок безпечної поведінки.

Класні керівники, вихователі проводили із здобувачами освіти інструктажі з техніки безпеки, заходи в рамках тематичних тижнів з безпеки життєдіяльності, щотижневі бесіди про збереження життя та здоров’я, про що робили записи в класних журналах та журналах з техніки безпеки. Бесіди, які проводилися вихователями протягом року, охоплювали теми безпеки дорожнього руху, безпеки у побуті, екологічної та соціальної безпеки. Основна мета бесід – формування правильної позиції дитини щодо власної безпеки, підготовки до дій у небезпечних ситуаціях.

Питання профілактики випадків травматизму здобувачів освіти в освітньому процесі та в побуті систематично обговорювались під час засідань класних керівників та вихователів, на класних та батьківських зборах, на педагогічних радах та зборах трудового колективу. Щоп’ятниці, перед канікулами або екскурсіями класні керівники та вихователі проводили для здобувачів освіти інструктажі з техніки безпеки.

З метою створення умов щодо охорони життя і здоров`я учасників освітнього процесу протягом навчального року в закладі були проведені такі заходи:

Тиждень здорового способу життя (07-11 жовтня);

Тиждень основ знань з безпеки життєдіяльності (04-08 листопада);

Тиждень безпеки дорожнього руху (11-15 листопада);

Тиждень пожежної безпеки (18-22 листопада);

Тиждень правової освіти (02-06 грудня);

До Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом у 5-10 класах пройшли виховні заходи.

У закладі налагоджена співпраця з представниками Червоного Хреста Заводської районної організації.

Систематично проводилися рейди-перевірки охоронно-педагогічного режиму, рухливі перерви, прищеплювання учням санітарно-гігієнічних навичок.

Питання охорони праці і безпеки життєдіяльності працівників закладу передбачені в Колективному договорі. Проводилися всі види інструктажів із записами в журналах. В наявності інструкції з охорони праці. Вчасно складаються акти щодо випадків травматизму.

 

 

Організація харчування здобувачів освіти

У діяльності закладу велике значення надавалося організації раціонального, збалансованого харчування відповідно до віку здобувачів освіти та чинних норм харчування дітей. Здобувачі освіти отримували повноцінне п’ятиразове харчування.

Продукти харчування та продовольча сировина надходили до комори харчоблоку із супровідними документами, які свідчали про їх походження та якість (накладні, сертифікати відповідності). Проводилася перевірка продуктів щодо якості та відповідності маркування, дотримання термінів реалізації. Контроль за якістю продуктів здійснюють сестра з дієтичного харчування, лікар-педіатр та комірник. Контролювався транспорт, який використовувався для перевезень харчових продуктів, а саме: перевірялася наявність санітарного паспорту, документа про дезінфекцію транспорту, особиста медична книжка водія, спецодяг.

Відбувався посилений контроль за організацією харчування з боку функціонуючої Ради з харчування, бракеражної комісії з питань забезпечення належних умов щодо дотримання санітарно-гігієнічних вимог та санітарно-протиепідемічних правил. Для контролю за організацією харчування дітей працювала комісія з раптових перевірок.

Приготування страв здійснювалося згідно 14-ти денного перспективного меню, затвердженого відповідно до чинного законодавства. Щодня складалося меню-розклад відповідно до вікової категорії дітей та картотеки рецептурних страв. Враховувався у меню-розкладі щоденний облік дітей. Проводився облік використання продуктового набору по днях на одну дитину.

Постійно здійснювався контроль за високоякісним і своєчасним приготуванням їжі та дотриманням технологічних вимог, закладки продуктів до котла, виходом готової продукції. Їжа в їдальні завжди доброякісна, має привабливий вигляд і гарні смакові якості. Здійснювався контроль за санітарним станом харчоблоку, наявністю та цілісністю посуду, станом інвентарю, наявністю миючих та дезінфікуючих засобів. Велась необхідна документація: журнал бракеражу готової продукції; журнал бракеражу сирих продуктів; журнал здоров’я працівників харчоблоку; журнал обліку виконання норм харчування; журнал обліку відходів; журнал обліку продуктів харчування з обмеженим терміном реалізації; журнал генеральних прибирань.

У закладі забезпечувалися належні умови щодо організації харчування дітей. Зал прийому їжі естетично оформлений. У їдальні завжди чисто і затишно. Кожен клас мав своє постійне місце у їдальні. Перед прийомом їжі здобувачі освіти обов’язково мили руки. Велика увага приділялася вихованню культури харчування та пропаганді правильного харчування. З цією метою проводилися бесіди з дітьми та лекції з батьками на батьківських зборах. Питання організації харчування заслуховувалися на засіданнях Ради закладу, батьківських зборах, педагогічній раді. Батьки здобувачів освіти були проінформовані з питань організації харчування: оформлено стенд для батьків, який містив щоденне меню з переліком страв і їх виходом.